Här startar vår resa

Börjar i en ny anonym blogg nu i och med att vi börjar vår resa mot en alldeles egen bebis.
Vi ska precis börja vår första ivf-behandling.

Vi har blivit utredda och är så kallade ofrivilligt barnlösa. De kan inte hitta något fel på någon av oss, men ändå vill det sig inte.
Det är ju en sådan sak som man kanske inte vill berätta för allt och alla man känner så här i början så därför startade jag den här bloggen. Som en liten ventil, men samtidigt för att kunna få en liten "dagbok" att gå tillbaka till.
Vi har redan provat med tabletter (får återkomma med namnet på dem ifall någon är intresserad) och med sprutor följt av insemination 2 gånger. Eller är det 3? Hmm. Har i alla fall inte fungerat.

Igår var vi och pratade med läkaren. När det är en vecka kvar till min nästa mens ska jag börja med nässpray för att trycka ned ägglossningen. Eftersom de misstänker att jag har endometrios (pga den enorma mensvärken) så vill de följa protokollet för endrometriostjejer. Det är jag mycket tacksam för! Antar att det skulle kunna bli olidligt annars?
Då börjar man tydligen med att trycka ned ägglossningen en vecka före mens. Sedan får man mens och blir av med den slemhinnan som redan har bildats. Därefter stimulerar man ägglossningen med hjälp av sprutor.
Ägg plockas ut och befruktas och 2 dygn efter det sätts det förhoppningsvis tillbaka igen.
Det var hela proceduren i korta drag. Välkommen att följa om du är nyfiken på fler detaljer.
I inledningsskedet skriver jag mestadels för min egen skull, så att jag ska komma ihåg vad som hände och hur det kändes osv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0